Samlingens äldsta motor är 112 år, den yngsta från mitten av 1990-talet. I 40 år har Kenth Johansson samlat båtmotorer, idag har han över 100 stycken och många är unika i sitt slag.
Kontrasterna kan inte vara mer slående. I butikens nedre plan glänser hypermoderna utombordare ikapp med båtar sin nyligen packats upp. En trappa upp ser det helt annorlunda ut. Där hänger Kenth och Patrik Johansson samling av gamla båtmotorer på rad utmed väggarna.
– Det är väl egentligen pappa som samlat och som kan det mesta om motorerna, men jag tycker det är väldigt roligt och har ett stort historiskt intresse. Den senaste motorn i samlingen tillkom för bara någon vecka sedan, säger Patrik.
Det är en gråmulen och lite blåsig dag när BT besöker familjeföretaget Borås marin och motor i Rångedala. Temperaturen ligger någonstans mellan tre och fyra plusgrader och iskalla regndroppar piskar i ansiktet. Det är i slutet av november och en dag på sjön känns avlägsen.
Kenth Johansson har jobbat med båtmotorer och båtar i sedan början av 1980-talet, då sadlade han om från att tidigare ha varit lärare. Verksamheten han lockades över till låg då på Trandared i Borås, en reparationsverkstad för båtmotorer. Några år senare gick flyttlasset för Borås marin och motor till nuvarande lokaler i Rångedala och det var då som samlingen med båtmotorer började växa.
– Mitt intresse för båtmotorer började med att jag hade en egen motor som krånglade och behövde lagas. Det var så intresset väcktes. Sedan började jag jobba med båtmotorer eftersom jag hade lärt mig mycket genom att fixa med mina egna. Samlingen började med kunders motorer som det inte var någon idé att laga. Jag köpte motorerna och såg till att kunden fick en annan som fungerade, säger Kenth.
Istället för att skrota de gamla utombordarna sparade han dem. Medvetet eller omedvetet, allt eftersom växte samlingen. Motor för motor hänges upp utmed en vägg på vinden i verkstaden.
Han berättar att kunder kunde komma in med motorer som legat undangömda i något gammalt uthus i åratal, han har till och med fått in motorer som legat på botten av någon sjö, oklart hur länge.
– Det fanns mängder av gamla motorer runt omkring i området. Ofta var det ingen idé att laga motorerna, många hade rostat ihop totalt, säger Kenth.
– Det fanns dessutom inga reservdelar att få tag i till många av dem, säger Patrik Johansson.
På många av motorerna sitter handskrivna lappar, några med lite mer fyllig information, andra med knapphändiga uppgifter. Det är Kenth Johansson som skrivit ner lite information om motorn, ursprung och i vissa fall lite historik.
En av de allra mest unika motorerna i samlingen är en Evinrude från 1909. En av de allra första utombordsmotorerna som tillverkades. Kenth Johansson berättar att det var en norrman som emigrerade till USA som kom på idén att hänga en utombordsmotor på en eka för att slippa det tunga arbetet att ro båten. Resten är, som man brukar säga, historia.
– Motorn är från första året de började tillverkas, så det är lite roligt och unikt att vi har en sådan motor här i samlingen, säger Patrik Johansson.