BÅTKÖRSKOLAN

Välj rätt typ av båt för ditt behov

OLIKA TYPER AV PLANANDE SKROV

Ett planande skrov kan se ut på många olika sätt. Allt ifrån en helt plan botten till olika typer av v-formad botten. En plan botten ger ett snabbt och lättplanande skrov, men ofta lite stötigare gång i sjön. Ett mer v-format skrov ger en något långsammare båt, men betydligt mjukare gång.

För att uppnå den optimala kompromissen mellan hög fart och mjuk gång, arbetar båtkonstruktörerna med v-bottenvinkeln, olika former på steglister och steglisternas placering. För att vinna fart med endast marginell förlust av den mjuka gången, förser många konstruktörer båtar med en kölskida, och/eller ett tvärsteg akteröver där v-bottenvinkeln planas ut.

 

Hur det optimala skrovet skall se beror på båtens storlek, vikt och inte minst på båtens användningsområde. Ska båten användas till sportfiske? Ska det vara en trygg familjebåt? Ska ni använda båten mycket till vattensport? Det finns många frågor man behöver ställa sig för att hitta rätt typ av skrov som kommer passa just er perfekt. Prata gärna med några av våra kunniga säljare som är experter på båtar och hur våra olika skrov beter sig i vattnet.

 

 

micore 65cc

EN BRA FÖRARPLATSMILJÖ

Förarplatsmiljön är viktig för att du bekvämt och säkert skall kunna hantera din båt i alla situationer. För det första skall du sitta bekvämt i en stol som ger ordentligt stöd. Stolen skall vara reglerbar framåt och bakåt för att du skall kunna ställa in exakt det läge som passar dig. Se också till att du har ordentligt med stöd för fötterna.

 

När du sitter rätt och har händerna på ratten så är det bra om dina armar är något böjda. Du skall inte behöva sträcka dig till ratten med raka armar. Det minskar din styrka, och hindrar dig från att utföra snabba manövrar. Från din naturliga körställning skall du enkelt och bekvämt nå gas- och växelreglaget. Reglaget får inte vara placerat så nära ratten att det hindrar vid en snabb manöver. Se också till att reglaget inte är placerat sa att dina passagerare av misstag kan komma åt det.

 

På mycket snabba båtar, där man vill ha båda händerna på ratten. Då kan man använda fotgas som finns som tillbehör till Mercurys motorer. Växlingen sköts då med handreglaget. Se till att gaspedalen är exakt rätt placerad och att du, med foten på gaspedalen, har bra stöd för underlåren. Annars kommer du snabbt att bli trött i det benet du gasar med.

Lär känna din båt och skapa förutsättningar för att kunna köra snabbt och säkert.

RATTEN OCH STYRSYSTEMET ÄR LÄNKEN MELLAN DIG OCH MOTORN.

Känn efter så att ratten sitter ordentligt fast. Ta tag i ratten med bada händerna. Ryck, bänd och böj. Litar du på att den kommer att hålla dig kvar i båten? Tänk på att påfrestningarna kan bli stora och att ratten är förarens handtag. Kontrollera att styrsystemet är dimensionerat för den motorstyrka båten har. För att undvika glapp i styrsystemet bör båtar som skall köras i höga farter eller har över 60hk vara utrustade med hydraulstyrning

INTRIMNING AV BÅT OCH MOTOR.

Att trimma sin båt rätt är inte bara ett sätt att få båten att gå fortare. Om du med samma motorvarvtal kan få båten att gå fortare, innebär det också lägre bränslekostnad per distans. Den tid och de pengar du lägger ner på att få båten i optimalt trim har du således igen i form av mer nöje och bättre bränsleekonomi. Dessutom är en rätt trimmad båt en förutsättning för att du skall kunna åka säkert även i grov sjö.

Underhåll & motorval för optimal prestanda

EN SLÄT BOTTEN GER ETT SNABBARE SKROV.

Se till att båtens botten är slät och fri från beväxning. Skall båten ligga i sjön hela sommaren måste båten bottenmålas, eller ännu bättre; att båten läggs på en skrovduk. Då sparar du pengar, får en högre toppfart och gör samtidigt en insats för miljön. Om du förvarar din båt på trailer kan du få ett ännu snnabbare skrov om du vaxar botten.

En Micore 65cc utan bottenmålning

RÄTT MOTOR PÅ BÅTEN.

Följ båttillverkarens rekommendation när det gäller motorstyrka. Båten är byggd för att tåla motorer upp till en viss styrka. När man överskrider den rekommendationen kan påfrestningarna på skrovet helt enkelt bli för stora. En för stor motor gör också att båten kan bli aktertung, vilket försämrar sjöegenskaperna och i sämsta fall gör båten direkt farlig att köra i grov sjö.

Lär känna din båt och skapa förutsättningar för att kunna köra snabbt och säkert.

MONTERING AV MOTORN.

Motorn skall alltid monteras i lod exakt i båtens centrumlinje. Hur högt motorn skall monteras beror på båttyp, användningsområde och propellertyp.

Har du provat att sätta ner handen i vattnet vid 20 knop förstår du hur viktigt det är att så liten del av motorn som möjligt är under vattnet. Vid farter runt 40 knop betyder varje tum du kan hissa motorn en fartvinst på 1-2 knop. Vid högre farter ännu mer.

Normalt monteras motorn så att kavitationsplattan hamnar på samma nivå eller något under båtens botten. På snabba sport-båtar och vattenskidbåtar skall motorn hissas 1-3 tum. Är du ute efter högsta möjliga toppfart, kan du hissa motorn ännu mer, men en sådan extrem hissning kräver en propeller som är konstruerad för att arbeta nära vattenytan. Vid extrem hissning hamnar motorns kylvattenintag högt, varför du måste vara noga med att kontrollera motorns kylsystem så att det verkligen fungerar.

Det finns även jackplates som höjer motorn hydrauliskt efter körstilen.

Rätt propellerval är en viktig del för optimal prestanda.

Lägg ner lite möda på att välja rätt propeller. Det kan ge många knops fartökning och samtidig bättre bränsleekonomi.

Aluminium eller rostfri propeller?

Normalt tillverkas standard-propellrar i aluminium. Ett starkt och korrosions-beständigt material. De stora påfrestningar som en propeller utsätts för medför dock efter en tids användning att repor och hack missformar propellern med sämre prestanda som följd. Det finns också vissa båtmodeller där stålpropeller inte alls bidrar till någon större fartökning. Ett exempel på en sådan båt är Linder 460 Arkip där den bästa propellern är en Spitfire 4-bladig propeller som är lika stark i acceleration, har en högre toppfart och grepp som en 4-bladig stålpropeller (Trophy Sport). Generellt sätt så ökar verkningsgraden på en stålpropeller ju starkare motor & tyngre båt man har.

Många gånger är det värt merkostnaden för en stålpropeller som är fem gånger starkare än en aluminiumpropeller. Materialets styrka utnyttjas även till att göra propellerbladen tunnare, med bättre prestanda som följd.

NÄR RÄCKER INTE STANDARDPROPELLERN TILL?
När du hissar eller vinklar ut motorn kraftigt, kommer propellern att arbeta närmare vattenytan. En vanlig standardpropeller suger då lätt luft. Den kaviterar. För att undvika detta krävs en propeller som är konstruerad för att arbeta nära eller i vattenytan.

använd trophy sportstålpropeller för att förbättra prestandan på Linder 460 arkip
4-bladig stålpropeller på en Linder 460 Arkip

Hur fungerar framdrivning med propeller?

Propellerns uppgift är att överföra motorns kraft till framdrivande kraft. I princip arbetar propellern som en skruv som vrider sig fram i vattnet. När propellern roterar accelererar vattnet genom propellern vilket resulterar i en smal jetstråle med mycket högt tryck bakom propellern samtidigt som ett under-tryck bildas framför propellern. Det är den här vattenrörelsen som skapar den framåtdrivande kraften. När propellerbladet arbetar nedåt är effekten som störst. Vid dubbel-montage skall därför de motroterande propellrarna arbeta ifrån varandra. Styrbords motorns propeller skall rotera medsols och babords-motorns propeller motsols.

Val utav stigning

Båtens vikt och skrovets form samt motoreffekten och drevets utväxling utgör tillsammans med båtens användningsområde, grunden för propellervalet. Det gäller att hitta rätt kombination av propellertyp, propellerns diameter (mäts i tum och är lika med den cirkel som propellerns bladspetsar beskriver) och propellerns stigning (mäts också i tum och är lika med den sträcka som propellern teoretiskt skruvar sig fram på ett varv).


Varje motor har ett från fabriken rekommenderat lägsta respektive högsta varvtal vid full gas. Inom dessa varvtal bör motorn arbeta när du kör motorn med full belastning. Mercury har tagit fram en lathund för propellerval. Den ger en bra vägledning när du skall välja rätt diameter och stigning. Innan du väljer propeller måste du dock ha klart för dig hur båten skall användas.

Skall båten användas som familjebåt och mer sällan köras med full gaspådrag, kan bränsleekonomin bli bättre om du väljer en propeller där varvtalet vid full belastning ligger närmare det lägsta rekommenderade varvtalet. Se bara till att motorn verkligen orkar upp till minst det lägst rekommenderade varvtalet.

KÖR ALDRIG MED EN SKADAD PROPELLER

Även små defekter på propellern sätter ner verkningsgraden. Om du har anledning att misstänka att propellern blivit skadad, skall du alltid kontrollera och åtgärda skadan vid behov. Inte nog med att båtens prestanda blir sämre, vibrationer på grund av obalans i propellern kan också skada drev och lager i motorns växelhus.

Se till att du alltid har en reservpropeller med ombord. Det kan rädda dagen vid en eventuell grundstötning.

Sveriges första 60R Racing hos Borås Marin & Motor