BÅTKÖRSKOLAN

Lär känna din båt och skapa förutsättningar för att kunna köra snabbt och säkert.

OLIKA TYPER AV PLANANDE SKROV.

Ett planande skrov kan se ut på många olika sätt. Allt ifrån en helt plan botten till olika typer av v-formad botten. En plan botten ger ett snabbt och lättplanande skrov, men ofta lite stötigare gång i sjön. Ett mer v-format skrov ger en något långsammare båt, men betydligt mjukare gång.

För att uppnå den optimala kompromissen mellan hög fart och mjuk gång, arbetar båtkonstruktörerna med v-bottenvinkeln, olika former på steglister och steglisternas placering. För att vinna fart med endast marginell förlust av den mjuka gången, förser många konstruktörer båtar med en kölskida, och/eller ett tvärsteg akteröver där v-bottenvinkeln planas ut.

 

Hur det optimala skrovet skall se beror på båtens storlek, vikt och inte minst på båtens användningsområde. Ska båten användas till sportfiske? Ska det vara en trygg familjebåt? Ska ni använda båten mycket till vattensport? Det finns många frågor man behöver ställa sig för att hitta rätt typ av skrov som kommer passa just er perfekt. Prata gärna med några av våra kunniga säljare som är experter på båtar och hur våra olika skrov beter sig i vattnet.

 

 

micore 65cc

EN BRA FÖRARPLATSMILJÖ.

Förarplatsmiljön är viktig för att du bekvämt och säkert skall kunna hantera din båt i alla situationer. För det första skall du sitta bekvämt i en stol som ger ordentligt stöd. Stolen skall vara reglerbar framåt och bakåt för att du skall kunna ställa in exakt det läge som passar dig. Se också till att du har ordentligt med stöd för fötterna.

 

När du sitter rätt och har händerna på ratten så är det bra om dina armar är något böjda. Du skall inte behöva sträcka dig till ratten med raka armar. Det minskar din styrka, och hindrar dig från att utföra snabba manövrar. Från din naturliga körställning skall du enkelt och bekvämt nå gas- och växelreglaget. Reglaget får inte vara placerat så nära ratten att det hindrar vid en snabb manöver. Se också till att reglaget inte är placerat sa att dina passagerare av misstag kan komma åt det.

 

På mycket snabba båtar, där man vill ha båda händerna på ratten. Då kan man använda fotgas som finns som tillbehör till Mercurys motorer. Växlingen sköts då med handreglaget. Se till att gaspedalen är exakt rätt placerad och att du, med foten på gaspedalen, har bra stöd för underlåren. Annars kommer du snabbt att bli trött i det benet du gasar med.

OLIKA TYPER AV PLANANDE SKROV.

Ett planande skrov kan se ut på många olika sätt. Allt ifrån en helt plan botten till olika typer av v-formad botten. En plan botten ger ett snabbt och lättplanande skrov, men ofta lite stötigare gång i sjön. Ett mer v-format skrov ger en något långsammare båt, men betydligt mjukare gång.

För att uppnå den optimala kompromissen mellan hög fart och mjuk gång, arbetar båtkonstruktörerna med v-bottenvinkeln, olika former på steglister och steglisternas placering. För att vinna fart med endast marginell förlust av den mjuka gången, förser många konstruktörer båtar med en kölskida, och/eller ett tvärsteg akteröver där v-bottenvinkeln planas ut.

 

Hur det optimala skrovet skall se beror på båtens storlek, vikt och inte minst på båtens användningsområde. Ska båten användas till sportfiske? Ska det vara en trygg familjebåt? Ska ni använda båten mycket till vattensport? Det finns många frågor man behöver ställa sig för att hitta rätt typ av skrov som kommer passa just er perfekt. Prata gärna med några av våra kunniga säljare som är experter på båtar och hur våra olika skrov beter sig i vattnet.

 

 

Lär känna din båt och skapa förutsättningar för att kunna köra snabbt och säkert.

RATTEN OCH STYRSYSTEMET ÄR LÄNKEN MELLAN DIG OCH MOTORN.

Känn efter så att ratten sitter ordentligt fast. Ta tag i ratten med bada händerna. Ryck, bänd och böj. Litar du på att den kommer att hålla dig kvar i båten? Tänk på att påfrestningarna kan bli stora och att ratten är förarens handtag. Kontrollera att styrsystemet är dimensionerat för den motorstyrka båten har. För att undvika glapp i styrsystemet bör båtar som skall köras i höga farter eller har över 60hk vara utrustade med hydraulstyrning

INTRIMNING AV BÅT OCH MOTOR.

Att trimma sin båt rätt är inte bara ett sätt att få båten att gå fortare. Om du med samma motorvarvtal kan få båten att gå fortare, innebär det också lägre bränslekostnad per distans. Den tid och de pengar du lägger ner på att få båten i optimalt trim har du således igen i form av mer nöje och bättre bränsleekonomi. Dessutom är en rätt trimmad båt en förutsättning för att du skall kunna åka säkert även i grov sjö.

Underhåll & motorval

EN SLÄT BOTTEN GER ETT SNABBARE SKROV.

Se till att båtens botten är slät och fri från beväxning. Skall båten ligga i sjön hela sommaren måste båten bottenmålas. Om du däremot förvarar din båt på trailer, får du ett snabbare skrov om du istället bara vaxar botten.

RÄTT MOTOR FÖR BÅTEN.

Följ båttillverkarens rekommendation när det gäller motorstyrka. Båten är byggd för att tåla motorer upp till en viss styrka. När man överskrider den rekommendationen kan påfrestningarna på skrovet helt enkelt bli för stora. En för stor motor gör också att båten kan bli aktertung, vilket försämrar sjöegenskaperna och i sämsta fall gör båten direkt farlig att köra i grov sjö.