BÅTKÖRSKOLAN DEL 2

Styrning och intrimning av motor

RATTEN OCH STYRSYSTEMET ÄR LÄNKEN MELLAN DIG OCH MOTORN.

Känn efter så att ratten sitter ordentligt fast. Ta tag i ratten med bada händerna. Ryck, bänd och böj. Litar du på att den kommer att hålla dig kvar i båten? Tänk på att påfrestningarna kan bli stora och att ratten är förarens handtag. Kontrollera att styrsystemet är dimensionerat för den motorstyrka båten har. För att undvika glapp i styrsystemet bör båtar som skall köras i höga farter eller har över 60hk vara utrustade med hydraulstyrning.

 

INTRIMNING AV BẢT OCH MOTOR.

Att trimma sin båt rätt är inte bara ett sätt att få båten att gå fortare. Om du med samma motorvarvtal kan få båten att gå fortare, innebär det också lägre bränslekostnad per distans. Den tid och de pengar du lägger ner på att få båten i optimalt trim har du således igen i form av mer nöje och bättre bränsleekonomi. Dessutom är en rätt trimmad båt en förutsättning för att du skall kunna åka säkert även i grov sjö.

Underhåll och motorval

EN SLÄT BOTTEN GER ETT SNABBARE SKROV.

Se till att båtens botten är slät och fri från beväxning. Skall båten ligga i sjön hela sommaren måste båten bottenmålas. Om du däremot förvarar din båt på trailer, får du ett snabbare skrov om du istället bara vaxar botten.

 

RÄTT MOTOR FÖR BÅTEN.

Följ båttillverkarens rekommendation när det gäller motorstyrka. Båten är byggd för att tåla motorer upp till en viss styrka. När man överskrider den rekommendationen kan påfrestningarna på skrovet helt enkelt bli för stora. En för stor motor gör också att båten kan bli aktertung, vilket försämrar sjöegenskaperna och i sämsta fall gör båten direkt farlig att köra i grov sjö.